Steenwijkerwold op de valreep langs Protos: 2-3. (Verslag Steenwijkerwold)

Steenwijkerwold 1 (zon)

1 mei 2022 14:00

Sportpark De Schalm
Hoofdweg 47
7741PL
COEVORDEN
tel. 0524-512556

Steenwijkerwold maakte het zich in Steenwijksmoer tegen Protos onnodig erg lastig. De bezoekers waren overwegend de betere ploeg, maar gaf twee tegentreffers vrij gemakkelijk weg. Na een 1-1 ruststand werd het na 2-1 uiteindelijk toch nog 2-3.

“We waren de betere ploeg, maar we hebben het ons onnodig nog erg lastig gemaakt”, vond ook steenwijkerwoldtrainer Gerjan van der Hoogen. “In de slotfase bleek dat Protos bijna door de energievoorraad heen was, en daar konden we nog net op tijd van profiteren”.

In het begin waren de rood-zwarte bezoekers de betere ploeg. Het doel van Martijn ten Broeke werd onder druk gezet, maar de blauw-witte defensie wist door optimale inzet lang de nul te houden. Een voorzet van Colin Peemen verschafte Erik Mosterman een schietkans, maar Stan van der Veen kon nog net blokkeren. Een listig lobje van Peemen kon nog net door Ten Broeke uit de kruising worden getikt en Rick Weijs mikte nog in het zijnet. Na een half uur was het wel raak. Ian Los stuurde Wilko Vroege op avontuur, waarna de voorzet door Peemen treffend werd ingekopt: 0-1. Daarbij kwamen de hoofden van Peemen en Stan van der Veen hard tegen elkaar. Van der Veen stond al gauw weer overeind, en enige tijd later kon ook Peemen de strijd hervatten. Gezien het spelbeeld leek het er niet op dat de gasten nog in problemen zouden komen, maar dat bleek al snel onjuist. Een paar minuten later was de stand al weer in evenwicht.  Bij één van de tot dan spaarzame tegenstoten van de thuisclub genoot Bram van der Veen van een benijdenswaardige vrijheid en een ongehinderde schuiver later stond het al weer 1-1. Dat bleef tot aan de pauze ongewijzigd, ook al omdat Michel Overweg namens Protos nog een keer rakelings voorlangs schoot.

Na de hervatting drongen de blauw-witten even gevaarlijk aan, maar met enig kunst- en vliegwerk hield de Woldse defensie goed stand. Doelpogingen van Overweg en Bart Reinink werden door Joep Kranendonk en Peter Dekker afdoende geblokkeerd. Op het moment dat Steenwijkerwold de controle weer enigszins terug kreeg kwam Protos toch nog op voorsprong. Vroege kon bij de zijlijn de bal niet kwijt en verspeelde de bal aan Bram Mittendorff. Deze soleerde vlot richting doel en liet Bosscha kansloos op de goedgeplaatste schuiver: 1-2. Een kwartiertje later kon arbiter Joop de Vries uit Veendam ook al weer de gelijkmaker noteren. Met nog een kwartier op de klok schampte Jan Oord koppend uit een vrije schop van Peemen fraai langs de tweede paal: 2-2. Op aangeven van Peemen mikte Mitchell Mosterman nog een keer vol op de paal. De thuisclub was inmiddels bijna aan het eind van de beschikbare energievoorraad. Trainer Lambertus Nijemanting probeerde het probleem op te lossen door zoveel mogelijk verse spelers binnen de lijnen te brengen, maar dat had ook tot gevolg dat er de nodige extra tijd werd toegevoegd. Zo kon het dan ook gebeuren dat de winnende treffer vijf minuten in de extra tijd tot stand kwam. Via een inworp van Weijs zag Joost Dolstra Peemen helemaal vrij staan, en die bezorgde zijn ploeg vanaf zeker 20 meter met een welgemikt schot de 2-3 zege.

“Steenwijkerwold was de betere ploeg, maar het is altijd sneu als je ver in blessuretijd nog twee punten verliest”, vond trainer Nijenmanting na afloop.

Opstelling Steenwijkerwold: Gerwin Bosscha, Joep Kranendonk, Peter Dekker, Jan Oord, Ian Los, Rick Weijs, Erik Mosterman, Erik Groen (46e Mitchell Mosterman), Wilko Vroege, Joost Dolstra, Colin Peemen.